torsdag 5. august 2010

Mat må man ha

På tirsdag var det sesongpremiere på Grey's Anatomy, og i den anledning hadde jeg invitert meg selv på besøk til en god venninne. Best å ikke gi Sjefen overdose av tv-serier så tidlig i sesongen, dessuten var det jo sikkert en viktig fotballkamp han burde se.


Siden en sesongpremiere bør feires bittelitt, og jeg hadde vært freidig nok til å invitere meg selv, bestemte jeg meg for å ha med litt å snavle på mens vi tv-titter/strikker/surfer/skravler. Så med god hjelp fra to ivrige små assistenter fikk jeg rørt sammen piroger og ostemuffins.

Oppskriften på ostemuffins fant jeg på Dagens Muffin, hvor de har massevis av muffinsoppskrifter, både søte og matmuffins. Anbefales dersom du er like glad i muffins (både å bake og spise) som meg. Oppskriften var enkel og grei, og resultatet var jeg også fornøyd med. Med soltørkede tomater og oliven i, fikk jeg litt foccaccia-følelse av dem. Bare rødvinen som manglet!


Ostemuffins

3 dl hvetemel
1 dl grahamsmel
1 1/2 tsk bakepulver
3 egg
1 dl olivenolje
1 1/2 dl vann
1 dl sorte/grønne oliven
5 soltørkede tomater
1 msk franske urter
100 g vellagret ost
1 tsk gourmetsalt
 

Hakk olivene og tomatene i små biter. Riv osten. Bland alle ingrediensene utenom saltet. Fyll i vanlige bakeformer til 2/3. Strø over saltet. Stekes midt i ovnen ca 15-20 min på 200-225°C. De skal være gyldne og harde oppå.
 
Jeg måtte gjøre litt tilpasninger ettersom jeg ikke hadde grahamsmel, så dette ble erstattet med siktet rugmel. Franske urter og gourmetsalt hadde jeg heller ikke, dette ble erstattet med urtesalt og timian og fungerte helt fint.
 


Pirogene syns jeg ikke ble like bra som muffinsene, men de ble nå spist de også! Mer plunder med å lage dem, men det var jeg jo igrunnen klar over fra før... Oppskriften er hentet fra Matmons, som har mange gode oppskrifter. Pluss til dem for muligheten til å velge antall personer og så få oppskriften tilpasset dette! Næringsinnhold kan du også få opp på oppskriftene der.
 
Piroger
 
DEIG:
500 gr hvetemel
25 gr smør
25 gr gjær
3 dl vann
1 ts salt
1 ts sukker
2 stk egg
2 ss smør

KJØTTFYLL:
400 gr karbonadedeig
1,5 ss smør
1 stk stor hardkokt egg
1 stk løk
1 dl buljong
salt
pepper

FREMGANGSMÅTE: Start med fyllet: Skrell løken, grovhakk den og surr den klar og gyllen i litt av smøret. Tilsett kjøttet og la dette få litt farge. Ta gryten av, rør i hakket egg og deretter buljong og smak til med salt og pepper. Vær forsiktig med saltet hvis det brukes buljong laget på terninger.
Ha melet på bakeplaten og lag en grop i midten. Løs gjæren opp i lunkent vann, pisk så dette sammen med tre fjerdedeler av de piskede eggene og det smeltede avkjølte smøret og hell alt sammen opp i gropen. Tilsett salt og sukker. Kna sammen deigen under tilsetting av vannet som er igjen. Dekk over deigen og sett den til heving. La det heve i ca 1 time.

Kna så deigen på ny og lag eggestore kuler av dem. Etter 5 minutter trykker man deigkulene til ca 1 cm tykke skiver, som så er klare til fylling.

Man kan også kjevle hele deigen ut til ca 1 cm tykkelse og stikke ut runde skiver med glass.

Legg en spiseskje fyll i midten og lukk deigen omkring dette. Plasser pirogene på en godt smurt stekeplate, pensle dem med resten av de piskede eggene og stek dem gyllenbrune ved 225 C i ca 15 minutter. Pensle dem med smeltet smør når de tas ut av stekeovnen, og dekk dem til slik at skorpen ikke blir for hard.


Så gjenstår det bare å ta seg en velfortjent hvil i sofaen og nyyyte den ferske baksten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar